Tentang Mila

My photo
Malaysia
everyday ..is a new life 4 everybody ,remember tomorrow n never 4get to pray to Allah so that tomorrow will be better than today ..be a good person ..is not an easy job to do..but in order to make myself proud..i have to..insyallah..

Wednesday, February 22, 2012

CINTA yg dirhedai Allah

assalamualaikum ^^,

alahamdulillah, setelah beberapa hari bercuti , skarg bru berpeluang nk online n nk kongsi2 sidikit ilmu ..
oke, perkongsian hari ini adalah pasal CINTA..
  •  Definisi cinta bagi mila, 
  • perasaan yg hadir tatkala kita suka dan sayang pada seseorang, cinta pula terbahagi pada beberapa kategori cinta pada Allah , cinta pada rasul junjungan kita, nabi Muhammad s.a.w, cinta pada keduaibu bapa,pada suami,(bg yg dh bersuami ehh^^) pada keluarga, pada sahabat, dan cinta sesama umat islam ..

Semua cinta yang mila sebut tadi adalah cinta yang Halal,.. yb dituntut dalam islam , adanya cinta yang tak halal adalah disebabkan perilaku kita sendiri.. Apa yg di mksudkan dengan cinta yg tak HALAl?.. 
oke.. jom kita kupas sedikit, 

rhedha Allah ^_~
  • Adanya cinta yg tak halal adalah cinta yg diharamkan oleh Allah) , cinta kepada kekasih yg didasarkan dengan hubungan yang tidak sah@belum sah@mungkin sah@ apa2 shaja yg tidak berlandaskan akad yang suci iaitu akad nikah! tau!.. itu lah cinta yang tak halal , tak dapat redha Allah.. 

 Fakta! 
  • Manusia diciptakan berpasang psangan , lelaki untuk wanita dan sebaliknya, namun !!!! bukan itu alasan kita untuk berkapel ,berchinta, berchating dan berhubungaan dengan kekasih melebihi hubungan sahabat...kita diwajibkan menjauhi zina, ingatlah wahai sahabat sekalian .. Rheda Allah itu penting.. tak salah mengasihi , tapi bukan bermaksud kita boleh sewenag wenagnya berkasih sayang sebelum ikataan yang sah..peringatan pda diri sy sendiri , sesungguhnya Allah itu maha pengampun ,pohonlah padaNYA andai ada lagi sisa2 jahiliah dalam diri kita.


Buat lelaki 
  • Dasarkan sebuah percintaaan itu dengan akad yang suci , ya'ni nikahilah wanita yg anda kasihi, yang cantik agamanya, keluarganya, hartanya, dan parasnya..insyAllah bahagia milik kalian ..


Buat wanita, 
  • jagalah diri anda,aagama anda, maruah anda, aurat anda, pergaulan anda, semoga mendapat pasangan yang cocok dan sepadan dengan anda"wanita yg baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya".. moga2 kita sama2 ke arah itu , insyAllah .. 


Rahsia Allah .. 
  • salah satunya JODOH
  • jodoh itu rahsia Allah yang tiada seorang pun kita hamba taahu siapa jodoh kita, biar tinggi mana pun ilmu kita, tak mampu akal kita untuk tahu siapa jodoh kita, perkongsian dari sahabat mila, "jodoh kitaa adalah wanita/lelaki yang kita nikahi saat akad nikah sah dilafaskan oleh pihak lelaki ," tak kira lah jodoh kita panjang ke pendek ,saat sah nya akad nikah , itu lah jodoh yg Allah anugerahkan buat kita.. 

 Diharapkan perkongsian yang serba kekurangan ini dapat membantu membimbing kita kembali ke jalan Allah , jangaan terburu2 dalam perhubungan .. sekiranya awak yankin dialah yang terbaik untuk awak dan setelah mendapat restu org tua, nescaya sucikanlah ikatan tersebut dengan perkahwinan..Bahagia milik kalian yang mendapat rhedha Allah..yang baik itu dtg dr Allah yang kurang itu dari kelemahan sy sendiri ..uhibukifillah =)



No comments:

Post a Comment